Thursday, May 10, 2012

Dessert blogger - nu med "spongy" hvid kage og mascarponecreme

Mine fikse planer om at blive en pro-madblogger går ikke så godt. Det hele er desserter, der kommer på her.

Normalt laver jeg mad uden en opskrift, så det er lidt svært at dele skønheden af de ting, der bliver spist hjemme hos os. Desserter er nemmere, for det kræver - oftest - en opskrift.

Og et eller andet sted så er de her macaroons



lidt mere fotogene end de her


Nej, vent. Det passer jo overhovedet ikke.
 
Det er vist snarere et tegn på, at mit kamera (billedet nederst) er en anelse bedre end søster Annes kamera (billedet øverst).

Til gengæld mener jeg at huske, at hun fik kameraet som julegave fra sit firma. Jeg ville være ked af det, hvis hendes kamera var bedre end mit.

Hvor var jeg ... ?

Dette indlæg er blevet fuldstændig afsporet.

Jeg ville faktisk dele en absolut fantastisk opskrift, jeg faldt over i mandags. Ja, lad os lige snakke om det i stedet.

Opgaven: Fødselsdagskage til engelsk kvinde

De bruger ikke lagkage derovre. Slet ikke. Jeg lærer aldrig at forstå dem. Tosser.

Til gengæld er de rigtig glade for hvide kager, som jeg normalt nægter at bruge tid eller kalorier på. Bare ordene "Sponge cake" gør en trist til mode.

Jeg forkastede en del af slagsen, blandt andet en kage, hvor der skulle bruges 20 æggehvider.

20 æggehvider! Tror de, jeg skal lave verdens største marengs?

Nu er jeg i forvejen ikke meget for noget, der inkluderer, at jeg skal dele æg, og da slet ikke 20 æg. Og hvad søren bruger jeg de overskydende 20 æggeblommer til?

Hvem har overhovedet fundet på at lave en kage med 20 æggehvider i? Det er jo tosset!

Okay *dyb indånding*

Jeg fandt endelig en vinder, som var let at lave, lækker, lækker, lækker og vigtigst af alt ikke inkluderede noget æggedeleri.

Fabelagtig hvid kage:
10-12 personer

225 gram blødt smør

7,5 dl sukker

7 æg

7,5 dl mel

1/4 tsk bagepulver og natron

2,5 dl creme fraiche - jeg brugte 18%



Smør en bradepande på 22 x 32 cm eller to springforme.

Mix smør og sukker.

Tilsæt æg et af gangen og rør grundigt rundt.

Sigt mel, bagepulver og natron og tilsæt under omrøring. Tilsæt derefter creme fraiche.


Bag i 45-60 min. Hold øje med den derinde.

Lad køle af i formen.

Og voila! Du er færdig.


Det er da nemt.

Det eneste jeg vil gøre anderledes næste gang er at bruge lidt mindre sukker.




Jeg brugte to springforme, og lagde den sammen med en toplækker mascarpone creme, friske blåbær og jordbær.

Resten af mascarpone cremen spiste jeg dagen derpå sammen med nogle jordbær. Enhver dag burde begynde sådan. Fantastisk!

Mascarpone creme

125 gram mascarpone

1 dl fløde

1-2 past. æggeblommer

1-2 spsk flormelis

Vanille


Pisk fløden til skum. Vend mascarpone og æggeblommer deri og rør grundigt. Smag til med vanillekorn og flormelis.

Denne portion gange tre dækker fint til kagen. Ganger du den med fire, så har man også til morgenmad og frokost dagen derpå. Hvis man altså er til den slags.


Det var altså en rigtig god kage. Jeg tror godt, at jeg kan vænne mig til den titel!