Tuesday, May 8, 2012

Køkkenudstyr og Tærter

Eller hvis det skal være på fransk, så er det vel en quiche.

Da jeg var i Frankrig, købte jeg alverdens ting. En hel del ingredienser til madlavning og rigtig meget køkkenudstyr.

Af uvisse grunde havde min far ret ofte nej-hatten på, når vi var ude at handle. Så hver gang jeg kom løbende med miniature-silicone forme, kogebøger, mandelmel, og satte dem i kurven ved siden af hans cole flasker, så spurgte han "Hvorfor?"

"Hvorfor?"

Jamen, hvad skal man næsten sige til en mand, der ikke kan forstå, at jeg køber chokolade forme, der er formet som et bamsehoved? Eller mandelmel? Altså meget mandelmel.

Så i stedet for at forsøge at forklare ham storheden i mine indkøb, så er jeg med stor ihærdighed gået i gang med at bruge mine nyerhvervede sager.

Om ikke andet så kan jeg retfærdiggøre det for mig selv.

Og projektet går strygende. Faktisk har jeg flere gange tænkt, at jeg skulle have købt nogle flere af visse ting.


De her mini tærteforme er for eksempel fantastiske. Især da et vist kræsent barn rent faktisk spiste halvdelen af sin tærte. Bare fordi det var hans helt egen tærte.

Succes!

De bliver brugt igen snart. At nogle af dem er lilla og gule udvendigt gør det kun bedre.


Ham her har ikke noget med historien at gøre, men billedet lå i folderen lige ved siden af tærte-billedet. Han er også en succes!

En anden ting, jeg er ret glad for, er to lave riste, jeg fandt i et supermarked. De er perfekte til at lade boller og vandbakkelser (hvis man nu var typen, der lavede sådan nogle tit) køle af, og så fylder de ingenting, når de er lagt væk.

Da jeg stod i går og forberedte til en venindes surprise party, med en dobbelt portion - mislykkede - macaroons, dobbelt portion vandbakkelser, tusind gange portion kanelsnegle og to hvide "sponge cakes", så kunne jeg godt have brugt en tredie rist.

Og de små metal cup-mål, jeg fik til 15 kroner. Jeg elsker dem. Jeg elsker dem rigtig meget! Mine børn elsker dem også, og jeg fornemmer, at hvis jeg ikke passer på, så kunne de godt forsvinde ind i deres gemmer. Nogle af opskrifterne i kogebøgerne er også allerede afprøvet.

De runde metalæsker med silikone låg er perfekte til opbevaring. Og de er allerede blevet brugt en del gange. Noget af mit mandelmel blev brugt til macaroons. Chokoladeformene var kun i mit hus i ganske få dage, før de blev testet. Et sikkert hit forresten.


Når man vender dem ud, så har man små bamsehoveder. Det er fantastisk.


I pakken med formene var der også en lille opskriftbog i bamsestørrelse. Det er så fint.

Burde der også være billeder af de færdige chokolader? Ja, det burde der. Det ville der også være, hvis de ikke allerede var blevet spist.


I chokoladen tilsatte vi forresten et nip havsalt og caramel stykker. Sidstnævnte også fra Frankrig.

Mums!

Af endnu ubrugte ting har jeg den ofte nævnte kastanjecreme, 10 små silikone forme til minikager og nogle yoghurt glas i porcelæn.

Men der skal jo også være noget at lave i næste uge ...

No comments: