Tuesday, May 8, 2012

Vandbakkelser - opskrift

Denne bog bor hjemme hos mig. Fransk kogekunst, når det er bedst.


Eller rettere, sødt layout, når det er bedst. Om bogen er noget værd, ved jeg faktisk ikke. Men den ser så fin ud.

Og så er den på fransk.

Jeg er glad for, at søster Anne kom forbi med sin ordbog. Nok kan jeg bestille is i Frankrig og måske også en sodavand, men hvem havde nogensinde gættet at "entrouvrev" betyder at åbne på klem?

Ikke mig!

Men opskriften er oversat, og afprøvet. Ikke en, men to gange!



Den opskrift fungerer! I den grad.

Vandbakkelser:

10 éclairs eller 25 mini éclairs 

½ dl mælk
1 dl vand
1 tsk med top flormelis
1 knsp salt
75 g smør
90 g mel
3 æg

Forvarm ovnen til 180 grader. Beklæd en bageplade med bagepapir.

Hæld mælk, vand, sukker og salt i en kasserolle. Sæt over varmen og tilsæt smør i mindre stykker. Kog op.

Tag kasserollen af varmen og tilsæt sigtet mel på en gang. Rør grundigt med en dejskraber.

Sæt kasserollen tilbage på varmen og varm dejen igennem ved mellem varme under grundig omrøring i 4-5 minutter.

Hæld massen over i en skål, og lad den køle af i 5 minutter. Tilsæt derefter æggene et af gangen, og rør grundigt hver gang.

Hæld massen op i en sprøjtepose. Brug en tylle med en diameter på 2 cm til éclairs, og 12-14 mm til profiteroles.

Til éclairs laves lange stænger på 13-15 cm, og til profiteroles laver boller på cirka 4 cm i diameter.

Bag i cirka 25-30 min. Regn med 6-8 min mindre til profiteroles og mini éclairs. Max 5 min. før bagetiden er ovre, så åbn ovndøren på klem i 5 sekunder for at lade dampen ud.

Tag af pladen og lad dem køle af på en rist.


Fyld dem derefter med lækkert fyld ved hjælp af en sprøjtepose.


Naturligvis kommer bogen med masser af forslag til både den ene og den anden slags fyld. Det må vente, for jeg og de røde ordbøger er ikke kommet så langt endnu.

Vi har dog improviseret lidt herhjemme, mens vi venter på oversættelsen. Indtil videre kan vi sige ja tak til en version med æblesmør, lidt brun farin og flødeskum, og flødeskum med let kogte jordbær og lidt sukker samt en lækker, ikke for kraftig, chokolade creme. Til gengæld fandt vi ud af, at en chokolademousse faktisk ikke er en særlig god ide inde i sådan en lille sag.


Jeg har faktisk bagt en del vandbakkelser de sidste par dage. Livet er nu skønt!

Og nu hvor jeg kan stryge "At bage vandbakkelser, der ikke falder sammen" fra listen, så kan jeg i stedet sætte "At lave macaroons" på den.

Jeg prøvede i dag. De smagte fortrinligt, men rent udseendemæssigt så gik noget altså helt galt.

Jeg har faktisk også en fransk opskrift på dem. Måske man skulle finde ordbogen frem igen?

No comments: