Thursday, May 3, 2012

Vandbakkelser og opskrifter

Det er på tide, at vi snakker om nogle af de mange, mange kager, der blev spist i Frankrig. Altid på min opfordring. Altid!

Sådan er det, når man først har forelsket sig i vandbakkelser og alle de andre skønne skabninger, derude i patisserie land.


Sådan så resultatet af én bagertur ud.

Åh, hvor er kager dog en skøn, skøn ting!

Eclairs. Jeg elsker éclairs. Det er så simpelt. Enten chokolade eller caramel creme ind i en vandbakkelse, henholdsvist chokolade eller caramel glasur oven på, og så er alting vel.

Hvorfor har alle bagerier i Danmark ikke de her som standard udvalg?

Hvorfor?

Der findes forresten også en version med kaffe, som vi har undgået. Til gengæld fandt Samuel og jeg en med kirsebær. Og en af de kogebøger, vi slæbte med hjem fra Frankrig, indeholder en opskrift på éclairs med citron i.

Så mange skønne kager, der skal afprøves. Hvor er livet dog bare godt!

Tilbage til bagerkassens indhold.

Salambo er underligt nok også en éclair, men bare med hvid creme inden i, og glasur og krymmel på toppen. Hvorfor putte vanillecreme i, når man kunne bruge chokolade eller caramel? Det giver jo ingen mening.

Videre i teksten.

Paris Brest! Den er fantastisk. Fantastisk.

Det er en vandbakkelse med en praline creme indeni. Den her er i den grad på min to do liste. Og jeg har allerede fundet opskriften.

Jeg valgte altså en engelsk opskrift i stedet for en fransk. Det er i den grad okay at springe over, hvor gærdet er lavest.

Jordbær tærte. Den var lavet med en mørdejsbund, der måske havde fået lidt i overkanten, og egentlig bare lidt småkedelig.  

Boule. To store marengs stablet oven på hinanden, smurt op med en chokolade smørcreme og rullet i chokoladekrymmel. Min søster var en fan. Mig? Knap så meget.

Den sidste kage har vi glemt navnet på, men den fortjente heller ikke at blive husket. Vanillecreme mellem nogle overbagte butterdejsplader og flormelis på toppen.

Har I lyst til at prøve kræfter med en eclair, og kan I ikke vente på, at jeg, 5 års skolefransk og en gammel ordbog får stavet os gennem opskriften, så har jeg fundet en opskrift her. Det virker en smule avanceret - men mindre avanceret end mig og ordbogen og kogebogen - så alternativt kan en almindelig vandbakkelses opskrift også bruges med en god chokoldecreme indeni.

Jeg har flere gange brugt denne opskrift fra Karolines kogebog. De sidste par gange er de dog faldet noget sammen. Så måske bør jeg ikke anbefale opskriften.

Eller måske er det bare mig, der er knap så kompetent?

...

Der er stille, mens jeg lige tænker over det.

Måske burde jeg lige fortælle en historie og vise et andet billede fra Frankrig.

Min far parkerer bilen, går ud og lader os fire være alene tilbage deri. Det burde ikke været noget problem. Der er to voksne og to børn. Det burde være til at overskue.

Indtil jeg begynder at lege med cigaret tænderen og skal checke, om den er varm.


Det var den.

Brug I bare den opskrift. Jeg er sikker på, at den er udemærket.

1 comment:

Michella said...

Hej. Jeg faldt over din side i søgen på en god opskrift på Paris Brest. Desværre ser det ud til at opskriften ikke længere er på den hjemmeside du linker til. Har du en andet link, eller kan du skrive opskriften her. Det er primært opskriften på cremen jeg er ude efter :)