Thursday, May 17, 2012

Vores køkkenhave

Sådan så køkkenbordet ud for to uger siden. Vores køkkenhave i al sin pragt.


Sådan ser en køkkenhave ud, når man bor på fjerde sal.

Der er blevet plantet persille, både almindelig og bredbladet, kørvel, dild, to slags salat, tomater, og græskar.


Vores græskarplanter har det ovenud vel. De første mange dage kunne vi se dem vokse fra time til time. Det har været en sand fornøjelse.

Veninde Nathalie, der var forbi i dag, nævnte dog, at jeg nok burde overveje visse pladsproblematikker. Åbenbart skal hver plante have en kvadratmeter at brede sig på. Jeg har fem planter. Så stor er min køkkenhave slet, slet ikke.

Lige nu overvejer jeg noget med at lade dem vokse på af væggen og så sno sig rundt om bjælkerne. Jeg har måske endda sagt noget om græskar espalier. Det er vel muligt, ikke?

I teorien altså.


Om ikke andet så er det nogle flotte planter, som allerede nu har afstedkommet megen spænding hos den lille familie.

Nogle andre planter jeg har store forhåbninger til er dild og persille. Det er nogle af mine yndlings krydderurter, så det bliver skønt at have en frisk forsyning i vindueskarmen sommeren over.

Til min fødselsdag fik jeg et krydderurtekit, som jeg straks gik i gang med. Ikke nogen større succes. Den sidste spire døde for et par dage siden. Den var cirka 5 cm høj, og havde overlevet siden slutningen af oktober på tro, håb og bønner. Det kan næsten kun gå bedre denne her gang.

Jeg tænker, at det nok kommer til at hjælpe, at jeg rent faktisk planter dem i foråret denne gang, i stedet for i slutningen af efteråret.

Der er altså noget lidt magisk over at dyrke sine egne urter. Det er en nydelse at sidde sammen med Samuel, et par skeer og en pose jord og plante, potte om og vande. Vi hygger os rigtig meget, og vi glæder os til en forhåbentlig god høst efter alt vores arbejde.

Og nok hygger vi os, men et eller andet sted så er det en lille smule irriterende, at man nede i Lidl kan købe fuldvoksne krydderurter for 2,95 kroner.

Det kan vi ikke helt gøre det for herhjemme. Til gengæld er der en masse arbejde i det.

Så nej, den store basilikum og persillen er ikke hjemmedyrket. Men det smager nu alligevel godt!

No comments: