Sunday, May 20, 2012

Fladbrød

For noget tid siden købte jeg en opskriftbog fra River Cottage-folkene. Den er fantastisk. Gigantisk stor, kæmpe fotografier, superbe opskrifter og så handler det kun om grøntsager.


Eller næsten.

For det første jeg lavede fra den var faktisk fladbrød. Jeg elsker mine kylhydrater!

De var helt fantastiske, anderledes og jeg kan allerede tænke på de første ti retter, hvor de vil være et perfekt supplement til - eller hovedbestanddel i.

Bedre halvdelen har spist resten som aftensnacks, så de er også godkendt derfra. Og ungerne - ja, samme øjeblik, det indeholder hvidt mel, så er begge mine drenge overbevist. Det har de desværre fra deres mor.

Opskriften er såre enkel, og den kan også bruges til pizza bunde, pitabrød eller boller. Snedigt!

Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.

Taget herfra, da mit camera stadig er andet steds. Tak, Channel4!


Magisk brøddej (uden tvivl det fedeste navn til en opskrift nogensinde)


400 gram hvidt mel

100 gram fuldkornsmel

1½ tsk salt - vi brugte ramsløgsalt

25 gram gær

1 spsk olie, plus lidt extra til skålen

325 ml vand


Bland de to slags mel sammen med salt og smuldr gæren heri. Bland godt. Tilsæt olie og det lunkne vand og rør sammen.

Put mel på hænderne, og vælt dejen ud på bordet og ælt det i 5-10 minutter. Det er så afslappende at stå og bokse i sådan en dej. Ren terapi.

Dejen skal være klistret, men den bliver bedre, når den bliver æltet. Prøv at undgå at tilsætte ekstra mel.

Hæld lidt olie i en ren skål og smør det op på siderne. Put den nu æltede dej deri, og vend den i olien. Dæk til med et viskestykke og lad den stå et lunt sted og hæve, til den er dobbelt så stor. Det tager 1-2 timer.

Når dejen er hævet, så tag den op og slå den ned med fingerspidserne, så den er tilbage til dens oprindelige størrelse.

Lav bolde på størrelse med små citroner. Rul dem ud i en tykkelse af 2-3 mm og lad dem hvile i 5 minutter.

Sæt en non-stick pande over og lad den blive rigtig varm.

Læg et fladbrød på panden, bag den i cirka 2 minutter, til den bobler op, og vend den derop. Giv den 1-2 minutter yderligere.

Hæld eventuelt lidt olie på, for eksempel hvidløgsolie, og drys lidt salt over. Eventuelt kan man også putte krydderier i selve dejen, for at give den lidt mere smag.

Spis med glæde!

Opskriften siger, at de skal spises inden 24 timer ellers fryses.


Vi spiste vores til pasta og salat, men jeg tænker, at de også vil være fantastiske med fyld inden i eller til en forret eller let frokost med hummus, tzaziki og lignende til.

Og så er det lidt sejt, at man kan bage brød på sin pande. Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg følte mig ret cool, da jeg stod der med en meget, meget varm pande og en stak fladbrød.

Næste gang tror jeg måske, at jeg skal prøve kræfter med disse her. Mums.

No comments: