Sunday, April 1, 2012

Søndagsfrokost med grønne sager

I dag stod Samuel i køkkenet, mens jeg var ved at gøre klar til brændenælde brød. Han kiggede på mig: 'Skal vi ikke bruge de der ramseløg?'

Ramseløg, eller ramsløg, som jeg vælger at kalde dem.
Jo, det skulle vi da.

Han bevægede sig derefter over til brændenælder, hvorfor de brændte, hvorfor de hedder brændenælder og så videre og så videre.

Samuel var yderst interesseret i projektet med at forvandle gårsdagens fangst til spiseligt mad. Min far, der havde læst gårsdagens indlæg, var til gengæld knap så begejstret. Ifølge min stedmoder var han decideret  bekymret for udviklingen hjemme i vores køkken.

Freestyle Bradepandebrød med nigalla frø

Måske fordi han vidste, at det var ham, der skulle spise det i dag. Der var dog ingen sure miner, men en meget mæt og tilfreds far, da frokosten var ovre.

Ret heldigt for ham, da alternativet havde været en skål havregryn.

Det var nu også nogle skønne ting, vi havde fundet frem til, hvis jeg lige må være lidt selvfed.

Brændenælde brød med oliven og sesamfrø.


Hummus, sauce verte med ramsløg, persille og skvalderkål samt rødbede tzaziki.

Desuden var der en blandet salat med mælkebøtter og skvalderkål, pølser, laks og diverse. Og så havde jeg lavet æblesmør.

Jeg har aldrig før smagt det eller lavet det, men æblesmør er jo en ganske fantastisk ting. Jeg har store planer for fremtiden. Måske som ingrediens i en form for flødeskumskage. Det kan naturligvis bruges på brød, og ifølge min stedmoder også på chips, på and og måske endda bare med en ske.

Der kommer opskrifter på både det ene og det andet, gør der.

No comments: