Monday, April 16, 2012

Salt med ramsløg

Som I ved, var bedre halvdelen, ungerne og jeg på urtetur ved Vestvolden for noget tid siden. Vi hjemkom med skønne, skønne sager. Især var jeg meget begejstret for ramsløg, som jeg ikke havde den store erfaring med.

Turen var dog lidt af en ekspedition, så ramsløgsprojekterne er siden stået lidt på stand by. Så da vi for nyligt gik hjem fra et skønt besøg i Zoologisk have og faldt over en lille ramsløg mark, så slog jeg til.

Barnevognen med den sovende Magnus blev resolut parkeret noget kreativt i en grøft, og Samuel blev sat til at plukke. Samuel var ikke så meget for plukningen, men til gengæld var hans lille rygsæk perfekt til opbevaring af ramsløg og et par kviste skvalderkål.

Vel hjemme blev der lavet sauce verde til gæster samme aften. Det smager bare rigtig, rigtig godt! Dagen efter gav jeg mig i kast med et projekt, jeg havde glædet mig rigtig meget til.


Ramsløgsalt. Det er så såre simpelt, dufter ret fantastisk og smager endnu bedre. Og så ser det også ret sejt ud. Hvorfor kan man egentlig ikke købe det her i butikkerne?

Nå men, lad mig fortælle, hvordan jeg gjorde det.

Vask bladene og tør dem af i et viskestykke.


Put groft salt og ramsløg i en foodprocessor. Jeg brugte seks blade og en stor håndfuld salt. Er der for meget af enten salt eller ramsløg, så juster undervejs.


Lad dine meget velvillige assistenter give det hele en tur i foodprocessoren. Hvis de matcher, giver det bonus points.


Og hvis de på egen hånd kan fordele opgaverne mellem sig, så en trykker på knappen og den anden holder over skålens åbning, så den ikke larmer, så kan du vist godt føle dig som en god mor i et minut eller to.

Stop en gang imellem, og skrab siderne ned. Hvis du kan få lov for eventuelle assistenter.


Når det er en fin masse uden store grønne stykker i, så bredes det ud på et stykke bagepapir og sættes i ovnen ved 60 grader. Min lille portion bagte i knap en time.


Jeg sætter ovndøren på klem, men jeg ved faktisk ikke, om det er nødvendigt.

Når massen er helt tør, sættes det til afkøling. Easy peasy.

Det endelige resultat


Der skal laves mere salt snart. Næste gang tager jeg bare knap så mange billeder, hvor fotogent det salt end er.

God mandag!

No comments: