Thursday, April 5, 2012

Æblesmør - opskrift

Jeg er stødt på den flere gange, altså opskriften på æblesmør. Det har bare ikke appelleret til mig. Overhovedet ikke.

Måske var det eftervirkningerne af en tidligere allergi overfor æbler, eller måske var navnet lidt kedeligt. Jeg ved det ikke.

Den anden dag talte den til mig, opskriften altså. Og få sekunder efter var jeg i gang med at hive ingredienserne frem.

Nogle dage skal der rides, samme dag man sadler. Sådan en dag var det.

Måske, og kun måske, kom jeg til at koge den lidt for længe. Det var stadig lækkert. Rigtig lækkert.


Æblesmør - eller bare Krydret Æble Syltetøj

1 kg æbler, i tern, uden skræl og kernehus
150 gram puddersukker
1½ spsk finthakket ingefær
1 dl æblecidereddike
½ dl vand
½ tsk kanel
½ tsk muskatnød
1 knsp nellike
Saft af en citron

Kom alt i en gryde og lad det simre i en times tid ved medium varme. Blend det hele, så du får en homogen og velduftende masse. Mums!

Sæt det over varmen igen, og husk at røre i det jævnligt. Lad det simre 2-3 timer, til det har en perfekt konsistens. Altså lækkert, gyldent og smørbart.

Opbevar det i køleskabet, hvor det kan holde sig i en måned. Ellers kan det også fryses ned.

Det klarede sig cirka 4 dage hjemme hos os, og så var det væk. Vi elsker det.

Som nævnt tidligere har jeg planer om en kage med det æblesmør som bærende ingrediens. Jeg har allerede planlagt, at det skal være vores signaturkage i den fine kagebutik. Forventningerne er altså ret høje til projektet, men jeg tror, at æblesmør kan indfrie dem.


Opskriften stammer delvist fra en af verdens skønneste bøger - 'Naturens Spisekammer' af Anette Eckmann. Fordi jeg var lidt ukoncentreret og mine køkkenskabe lidt mangelfulde, så er denne opskrift lidt anderledes end den originale. Men godt smagte det!

Held og lykke ud i æblesmørrets verden!

No comments: