Saturday, April 14, 2012

Den famøse Ketchup opskrift

Jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle lange historier om denne opskrift. Hvordan min mor havde lavet den fra barnsben, og duftene havde spredt sig i huset, mens forventningen voksede. Eller hvordan jeg plukkede solmodne tomater sammen med min far ude i vores lille forhave, og bagefter så det blive forvandlet til fantastisk ketchup.

Det kan jeg bare ikke. Opskriften kom mig i hænde for en måned siden ved et pølsekursus hos Meyers Madhus. Efterfølgende er der til gengæld blevet lavet ketchup rigtig mange gange herhjemme. Jeg har givet det væk i gaver, puttet det på pizza til mine børns og min store glæde, dyppet pølser og mange forskellige andre ting i det - og når det er nylavet og stadig varmt, så smager det fantastisk med et stykke lækkert brød.

En gang lavede jeg det med lidt karry og hvidløg i, hvad der var ret fantastisk. En anden gang var det ristede peberfrugter, hvad var knap så fantastisk. Men måske er jeg også lidt farvet af, at jeg ikke er tosset med peberfrugter.

Men har jeg ikke snakket nok nu? Skal vi ikke bare komme i gang med opskriften, som faktisk vil gøre søde Sharon rigtig glad.



Ketchup fra Meyers Madhus

500 gram lækre, røde tomater
2 æbler
150 gram løg
1 dåse flåede tomater
17 gram salt
Peber
80 gram rørsukker
½ dl æblecidereddike
Et lille drys kanel og nellike

Fjern stilken fra tomaterne. Skræl æblerne, og fjern kernehusene. Pil løgene. Hold lidt eddike, sukker og salt tilbage, men put ellers resten i en foodprocessor og hak det godt og grundigt.

Put det i en tykbundet gryde, og lad det koge stille i en times tid under låg. Rør af og til. Blend det hele til en jævn masse.

Når man blender varme ting, så husk at tage toppen af blenderen og læg et viskestykke over i stedet. Så hindrer man, at det hele pludselig eksploderer op i ansigtet på en. Jeps, det har jeg lært af erfaring!

Put massen tilbage i gryden, og kog ketchuppen, til den har den rette konsistens. Vær opmærksom på, at den sætter sig lidt, når den køler helt ned. Alt afhængig af mængden koger jeg det gerne 1-2 timer yderligere.

Husk at smage til med salt, sukker, eddike og eventuelt mere kanel og nellike.

Kom på skoldede glas og nyd! Det smager virkelig godt, og så er det forrygende nemt at lave. Man skal bare have et par timer, så måske er det perfekt til en weekend.

God weekend!

1 comment:

Do You Think I Am An Automaton said...

At last!! I can't get over how much I love this ketchup! It seems almost an insult to it to continue to call it ketchup! It deserves to be some kind of sauce! I will think on that... Tak!