Monday, April 9, 2012

Rødbede tzaziki og sauce verde med nyhøstede urter


De lovede opskrifter fra sidste weekends urtetur ... eller okay, rødbede tzazikien er tydeligvis ikke fra vores urtetur, men ikke desto mindre ret lækker.

Ideen til rødbede tzaziki er fundet i alle husmoders bedste ven "Krudtugler og Kanelsnegle". Jeg havde dog lidt travlt, så jeg sjussede mig frem til mængderne, og det blev glimrende.

Rødbede tzaziki

2-3 rødbeder
2-3 dl Creme fraiche 9% eller græsk yoghurt
1 fed hvidløg, finthakket
Salt

Skræl og riv rødbederne på et rivejern. Hvis man ikke har lyst til at sidde med lyserøde fingre resten af dagen, så kan man bruge et par engangshandsker. Strø rigeligt salt hen over de revne rødbeder og lad dem stå i et kvarter eller så for at trække vandet ud.

Læg rødbederne i en sigte over en vask og pres væden ud. Bland de revne rødbeder med creme fraiche og hakket hvidløg. Smag til.

Eller hvis du er som jeg, så bland det hele sammen og glem alt om at smage det til. Håb på det bedste, når dine gæster tager deres første bid.


Sauce verde

Creme fraiche 9%
Lidt dijon sennep
Salt
Diverse urter, finthakkede. Jeg brugte ramsløg, skvalderkål og persille

Bland sammen. Rør rundt. Lad stå og trække lidt, før du smager endeligt til. Bliv ærgerlig over, at du ikke plukkede flere ramsløg, så du kunne lave en endnu større portion.

Det smagte ret fantastisk.


Desuden lavede jeg dette brændenældebrød, som jeg faktisk ... undskyld ... ikke synes var så fantastisk. Men ideen med at bruge brændenælder kan jeg rigtig godt lide, så det kommer til at ske igen snart.

Nogle vigtige ting at huske - Pluk de yderste skud af planten. Hav handsker på. Tynde plastik handsker duer ikke, ved jeg fra erfaring. Husk desuden at blanchere nælderne i kogende vand som det allerførste. Derefter kan de hakkes og puttes i brød, fars eller lignende. 

Det ser fint ud, og så er det efter sigende rigtig, rigtig sundt.

No comments: