Monday, May 2, 2011

Rugbrød

Kender I godt det, når man tror, at noget er super besværligt og sindssygt kompliceret, og så prøver man det alligevel og så er det lige ud af landevejen, og man føler sig lidt dum, fordi man har overkompliceret det i sit hoved og derfor ikke prøvet det før, hvad der kunne have sparet en masse penge og skabt en masse gode oplevelser ... okay, jeg stopper lige og sætter et punktum. Og trækker vejret.

Jeg har i hvert fald overkompliceret på et punkt, men lad mig begynde fra begyndelsen ...


Måske er jeg en "over achiever", men når man nu har været til bage workshop og bagefter står med en lille brochure med 7 forskellige brødopskrifter, så kan man da lige så godt give sig i kast med dem en efter en. Ikke?

Jeps, jeg tænkte nok, I var enige med mig. Intet som en god udfordring.

Så med det i mente satte jeg en fordej i gang og iblødsatte nogle kerner. Dagen efter blev det hele blandet, æltet, hævet og tre rugbrød blev bagt. For når jeg vil afprøve alle opskrifter i et hæfte, så vælger jeg åbenbart den, jeg har flest fordomme omkring.

Men så viser det sig jo, at det var lige ud af landevejen. Jeg havde en meget begejstret bedre halvdel og to små mennesker, der gladeligt spiste nybagt rugbrød til aftensmad.

Jeg er egentlig ret forvirret, fordi jeg troede, at det var super kompliceret at bage sit eget rugbrød, og det er det tydeligvis ikke.


Det er så simpelt og så lækkert!

Hvis I også har lyst til at give jer i kast med "projekt rugbrød" - det skal jeg forresten finde et sejere navn til - så er opskriften lige her.

Meyers Mørke Rugbrød

Iblødsætning:
1 liter koldt vand
500 g knækkede rugkerner
250 g solsikkefrø
250 g hørfrø

Fordej:
6 dl koldt vand
15 g gær
800 g stenformalet rugmel (fuldkorn)

Desuden 50 g havsalt og 5 g brændt malt (det kan udelades, men bruges til at gøre brødet mørkt)

Dag 1: Bland iblødsætningen sammen i en skål. Dæk skålen med et klæde eller et låg, og lad det stå ved stuetemperatur i 24 timer.

Lav fordejen i en anden skål ved at hælde det kolde vand i og opløse gæren heri. Bland rugmel i og rør rundt. Tildæk også denne skål, og lad den stå ved stuetemperatur i 24 timer.

Bland ikke de to skåles indhold sammen, før du skal lave dejen dagen efter!

Dag 2: Bland iblødsætningen og fordejen sammen, tilsæt salt og evt. malt og ælt det hele godt sammen - regn med at ælte i 10 min - Hurra for røremaskiner!

Fordel dejen i 3 forme a 2 liter, som er smurt godt med olie. Lad dejen hæve et lunt sted, til den når kanten af formene. Det tager cirka 2-3 timer.

Bag rugbrødene ved 180 grader i ca 1 time og 20 minutter. Vend de varme brød ud af formene, og bank på bunden af dem for at høre, om de lyder hule og færdige. Lad brødene køle af på en bagerist, før du skærer i dem.

Fra brochuren "Meyers Bageri - 7 gode opskrifter".

Jeg tænker, at man også kan ændre i, hvilken type korn og frø, der bruges. For eksempel kunne man bruge græskarkerner og måske sesamfrø i stedet for hørfrø. Mandler ville også være en mulighed.

Jeg glæder mig til at eksperimentere.

Og endelig, nej, det sidste billede her har ikke noget med noget at gøre. Det er et billede af sommer, og dem kan jeg aldrig få for mange af.



Og ja, min lille dreng har neglelak på sin tommeltot. Han matcher mine tånegle! Vi er et sejt par.

No comments: