Tuesday, May 3, 2011

En sur surdej


Jeg bager stadig løs i mit køkken, og det sidste brød, et rughvedebrød, var lavet på min surdej. Det smagte fantastisk, og jeg kunne bruge min hævekurv. Af uvisse grunde gør det mig altid glad, når jeg kan bruge min hævekurv.

I så stor en grad, at jeg ofte bruger den som brødkurv, som I kan se.


Hævekurven skulle være rigtig god, da brødet hæver opad i stedet for ud til siden. Jeg forstår ikke helt teorien bagved. Jeg synes bare, at der kommer sådan et fint mønster i brødet. Ja, så simpel er jeg!

Mens jeg bagte brødene, checkede jeg lige til min surdej. Den var begyndt at boble, og der var noget skum på toppen, hvad der umuligt kan være et godt tegn.

Min stakkels surdej blev hældt i vasken, hvad der var en hjerteskærende oplevelse. Det blev dog værre, da jeg senere på aftenen kiggede på nettet for at lære mere om surdej, og læste mig frem til, at boblen og skum på toppen er gode tegn. Gode tegn?

For søren da også!

Jeg må begynde forfra, men jeg har allerede modtaget instruktioner om, hvordan sådan en surdej skal laves. Samt tilbud om at adoptere en del af en meget tilfreds og velplejet surdej. Så ingen stress!

Der er dog også andre projekter end brødbagning i horisonten. Således har jeg fundet både symaskinen og en bunke stof med biler frem, så det er klar til i morgen.

Ja, okay, planen var, at jeg ville have syet i dag, men tiden gik altså lige ret hurtigt ...

No comments: