Tuesday, March 29, 2011

Pandekager

I dag var der behov for noget lækkert efter ungernes middagslur. Behov, siger jeg bare.

Magnus var gået i sultestrejke tidligere på dagen, og jeg havde en voldsom sukkertrang. Magnus ligger lige nu med høj feber og sover i sin sansegynge, hvad der nok forklarer sultestrejken. Min sukkertrang er der ikke lige umiddelbart nogen god forklaring på.

Hvorom alting er så besluttede jeg mig for at lave amerikanske pandekager til os alle tre. Det er hurtigt, nemt og lækkert.

Hvis I også skulle have en småt spisende dreng eller en uforklarlig sukkertrang, så kommer opskriften her:

5 dl mel (jeg bruger 3 dl hvedemel og 2 dl grahamsmel)
2 æg
1 tsk salt
½ dl olie
5 dl kærnemælk (man kan sagtens bruge andre typer mælk)
3 spsk sukker
1 tsk natron

Rør det hele sammen, og steg dem derefter på panden 2-3 ad gangen.

Hvis man er til den slags, kan man tilsætte banan og chokolade, blåbær eller kokos. Jeg tilsætter også altid en masse vanillekorn, fordi vanille bare gør søde sager bedre!

Er den til mig, mor, er den?

Jeg puttede hakket, mørk chokolade og en moset banan i den ene halvdel af dejen, og den anden halvdel ændrede jeg ikke noget ved.

Pandekagerne blev serveret med ahornsirup, honning og hindbær syltetøj - og et godt lag smør til den småt spisende dreng, der forøvrigt spiste 2½ pandekage.

De var et hit!

No comments: