Monday, April 25, 2011

Brownie opskrift


Jeg voksede op med min mors opskrift på brownie, og jeg elskede den. Og jeg lavede den mange, mange gange, og spiste den mange, mange gange. Det var gode tider!

I mellemtiden er der kommet nye opskrifter til, og lige nu bruger jeg en opskrift fra The Hummingbird Bakery Cookbook, som jeg har ændret lidt.

Blandt andet er sukker mængden ændret. 

Jeg har en virkelig, virkelig sød tand, men på en eller anden måde så er alle opskrifterne i bogen alligevel for søde for mig.

Man skulle ikke tro, at det var muligt, når man tager i betragtning, at jeg elsker sukkermadder og kan drikke ahornsirup direkte fra flasken ... jeg gør det ikke, men jeg har lyst til det.

Men ikke desto mindre så reducerer jeg sukkermængden med 20-30 procent, hver gang jeg laver en opskrift fra den famøse kogebog. Det er meget forunderligt og egentlig lidt bekymrende.

Okay, men tilbage til opskriften.  

Brownie fra Hummingbird Bakery a la Lene - Ikke det mest fængende navn, vel?

200 g mørk chokolade
275 g Sukker
3 Æg
130 g Mel
175 g Smør
1-3 spsk Cacao pulver, alt efter hvor kraftigt den skal smage af cacao. Vil man have en mildere smag, kan det helt udelades.

Forvarm ovnen til 170 grader.

Smelt smør og chokolade i et vandbad. Jeg skal nok lade som ingenting, hvis I lige smager på det undervejs. Tasty!

Tilsæt sukker til chokolademassen og rør, til det er en ensartet masse. Tilsæt derefter mel og cacaopulver, og rør igen godt. Sørg for at reducere mængden af mel med den mængde cacao, du bruger. Bruger du 1 spsk cacao, så reducer melmængden med 1 spsk og så fremdeles.

Tilsidst tilsættes æggene, og der røres igen, til det er en ensartet masse.

Hæld dejen i en bageform på ca 33 x 23 cm og bag den.

Opskriften siger, at man skal bage den i 30-35 minutter. Min er perfekt efter 25 minutter, så hold øje med kagen! Hold virkelig godt øje med den! Hvis den får for meget, bliver den tør og kedelig, og verden som vi kender den, holder op med at give mening. Det er der vist ingen af os, der ønsker!

Spis den med vanilleis, flødeskum eller bare til morgenmad. Den er fantastisk!

Bruger man 3 spsk cacao, så skal den have noget modspil i form af for eksempel creme fraiche eller is.


Jeg tror, at jeg en dag skal afprøve alle mine brownie opskrifter, og derefter lave en blindsmagning. Ahhh! Jeg er bare lidt bange, for at jeg, efter at have fundet den ultimative opskrift, vil give mig i kast med at spise alle kagerne. Det vil ikke blive noget kønt syn.

Men det ville nu alligevel være smart at vide, hvilken der er den allerbedste ... det vil jeg lige tænke over.

1 comment:

Maria said...

Når man laver sådan en brownie-smagning, er der bare een ting, man ikke må glemme - MIG:-):-)