Tuesday, June 21, 2011

Småkage opskrift


Som jeg fortalte i sidste indlæg, så har Samuel og jeg været i gang med at bage småkager, såkaldt Sugar Cookies, der hovedsageligt bages for at have en undskyldning for at smøre icing på dem.

Der er vel ikke så meget at sige om det, så her kommer opskriften, som vi lavede den.

Sugar Cookies a la Lene & Samuel

250 gram smør - gerne ved stuetemperatur
4 dl sukker
1 æg
2-3 tsk essens eller lign.
400 gram mel
2 tsk bagepulver

Instruktioner:

Tænd ovnen på 200 grader.

Hæld sukker og smør i en skål.


 Rør sukker og smør sammen, til det bliver en lækker cremet masse, du har lyst til at spise med en ske.
  

Sæt skålen med smør og sukker til side. I en ny skål hældes et æg samt eventuel smagsvariant. Jeg brugte 1 tsk mandel essens og revet skal fra en citron.


En anden gang bruger jeg revet skal fra to citroner, for den noget syrlige citronskal virker godt i den ret søde småkage.

Jeg havde ikke noget æg, og endte i stedet med at bruge to pasteuriserede æggeblommer, der var blevet til overs efter chokolademousse fabrikationen i sidste uge.

Rør blandingen godt sammen, og hæld den ned til smørret. Rør rundt, til du har en homogen masse.

Hæld mel og bagepulver i en tredie skål, og bland det godt med en gaffel. Det er forresten lige et job for en 3-årig.


Tilsæt gradvist mel og bagepulver til de våde ingredienser, mens du rører rundt.


Hvis du brugte smør, der var meget blødt, kan du vælge at putte dejen i køleskabet nogle minutter for at køle den ned.

Lad dejen hvile et par minutter. Det er valgfrit, om du vil forme den til et hjerte eller ej.


Dejen er nu færdig, og du kan rulle den ud og udstikke forskellige typer småkager i den.

Hvis du selvfølgelig har tålmodighed til at rulle den ud!


Jeg vendte mig om et kort øjeblik, og så skete det her. Der er ikke alle hjemme hos os, der er lige tålmodige.

Vi lavede et tog, der blev fortæret, så snart det var færdigbagt, og af resten af dejen lavede jeg rillede småkager.


Sørg for at bruge rigeligt mel på både bord og kagerulle, da dejen nemt hænger i.

Bag kagerne i 4-8 minutter.

Jeg bagte mine i 4-5 minutter, og den originale opskrift siger 8 minutter, så prøv dig frem.


Det færdige resultat, der absolut smager rigtig fint.


Hvad vi har lært:

Jo mere mel, der bruges i dejen, jo bedre holder kagerne formen. Til gengæld bliver kagen knap så let og blød. Prøv dig frem og se, hvad der virker bedst.

Er formen ligegyldig, ville jeg skære melmængden ned til 350-375 gram, og lave nogle flade kager med fingrene. De ville blive super lækre!


Hold øje med kagerne, da de hurtigt bliver brune i kanten. De er bedst, når de er helt lyse og bløde.

Rillede kager ser rigtig fine ud, men de er besværlige at dekorere! Næste gang bliver det firkantede kager.

Hvis jeg kunne bestemme, så skulle nedenstående billede trykkes på pengesedler.



Held og lykke med bageriet!

2 comments:

Ditte said...

Tak for opskriften :D Jeg ville høre, om man kan fryse dem ned før man putter royal icing på?
Venlig hilsen Ditte

Lene said...

Jeg beklager det sene svar!

Jeg har ikke selv prøvet at fryse dem, men jeg ved, at der er en del "professionelle" kagedekoratører, der gør det, så jeg tror, at der kan fungere. Hvis du prøver, så lad mig endelig vide, hvordan det går - og send gerne billeder : )

Held og lykke!