Saturday, June 16, 2012

Squash lækkerier

Tidligere fulgte jeg religiøst med i The PioneerWomans blog. Og især hendes opskrifter.

Mums!

På hendes blog faldt jeg engang over en opskrift på Zucchini cakes, altså ikke en kage med en friturestegt spuash lækkerbisken. Desværre kom jeg ikke videre med projektet. Altså ikke før jeg for et par dage siden stod med en overflod squash, der skulle bruges sådan cirka med det samme.

Hjemme hos mig er en overflod af squash sådan cirka 2½ stk.

Af grunde jeg ikke kan gennemskue, kom jeg straks i tanke om opskriften, og fandt den lynhurtigt på nettet. Hvorfor kan jeg ikke huske vigtige ting på samme måde? Det ville altså gøre mit liv meget lettere.

Anyway, de var så lækre.


Lillemand Magnus, søster Anne, bedre halvdel Mike og jeg var alle begejstrede. Og det bedste var faktisk, at min overflod af squash resulterede i rester dagen efter.

Efter at være blevet varmet op i ovnen dagen derpå, var de endnu bedre. Top notch!

Her er et link til opskriften. Og her kommer den på dansk.

Friturestegte squash lækkerier

2½ spuash - eller en kæmpesquash
1 fed hvidløg, hakket fint
1-2 dl rasp
1 dl revet ost - jeg brugte lagret cheddar og pecorino 
2 æg
Salt og peber
Oliven olie - til stegning

Riv dine squash groft, strø med salt og lad stå i 10-15 min. Pres herefter den overskydende væde fra, eventuelt i et rent viskestykke. Hvis du ikke gør det, så ender du med at måtte tilsætte mel, havregryn og en hel masse ekstra rasp ... taler af erfaring, jeps, af erfaring.

Tilsæt resten af ingredienserne. Check og se, om konsistensen er okay. Ellers tilsæt enten mere æg eller mere rasp.

Varm en pande med generøse mængder olivenolie op. Når panden er godt varm, steger du dine lækkerbiskner. Cirka 2-3 min på hver side.

Server eventuelt med en yoghurt dip ved siden af.

Jeg brugte en hjemmelavet rasp med røget paprika og røget salt, og det var også ret godt. Så prøv nogle forskellige krydderier i. Jeg tænker, at mynte også kunne være rigtig godt deri.

De var toplækre - men de fleste friturestegte ting er faktisk ret lækre, hvad der er lidt beklageligt.

No comments: