Friday, December 16, 2011

Småkage opskrift - snickerdoodles


For nogle uger siden blev vi inviteret hjem til en veninde til småkage-bagning. Hun ville sørge for en brunkage dej, og så skulle vi tage en anden småkage dej med.

Bortset fra chocolate chip cookies, der er ren kryptonit for mig, så er jeg ikke vild med småkager. De er fine, en god størrelse og sjove at lave, men smager ikke af meget.

Jeg var lidt på bar bund med hensyn til den dej, jeg skulle medbringe. Heldigvis har en god veninde skænket mig en bog kun om småkager og derinde fandt jeg opskriften! Opskriften!

Den indeholder rigelige mængder smør, muskatnød og så er den rullet i kanelsukker. Ja tak!

Hvis andre også har lyster efter søde, bløde og skønne småkager, så kommer opskriften her.

Snickerdoodles

ca 40 stk.

250 gram blødt smør
1 tsk vanille ekstrakt
110 gram brun farin
220 gram sukker
2 æg
410 gram mel
1 tsk natron
½ tsk muskatnød

Kanelsukker bestående af 3 dele sukker og 2 dele kanel.


Rør smør, ekstrakt, farin og sukker med en håndmixer, til det er let og luftigt. Smag gerne på det. Mums!

Tilsæt æggene et af gangen, og rør rundt.

Rør det sigtede mel, natron og muskatnød ind i dejen af to omgange. Sæt den færdige dej på køl i 30 min.

Forvarm ovnen til 170 grader.

Form dejen til kugler med en diameter på 2-3 cm. Rul dem herefter i kanelsukker. Dette job er helt perfekt for en 3-årig dreng og dennes bedste veninde.

Bag småkagerne i cirka 12 minutter.


De smager helt, helt fantastisk, når de er lune. Mine unger er vilde med dem, søster Anne har været der af flere gange, og vi har allerede bagt dem to gange denne måned. Jeg tror måske, at vi får bagt dem en gang til inden jul.


Hvis man føler sig eventyrlysten, så tror jeg, de ville være skønne med citronskal og måske lidt limejuice i stedet for muskatnød. Derpå rulles de i almindelig sukker, eller måske dyppes halvt i hvid chokolade, når de er færdigbagte.

Min venindes brunkager var også et hit. Der var to små, glade og kreative børn den dag.

Måske blev jeg også lige grebet af situationen ...

Øjne lavet af fondant og sort farve. Udstikker fra Ikea.

Ditto : )
Samuels kreationer. Det hele handler om krymmel for den dreng.

Hov. Det ser ud til, at Samuel har haft travlt med andet end blot at pynte kager.

Det var et hit at lave en fælles småkagebagningsdag. Det var skønt selskab, og halvdelen af arbejdet havde en anden taget sig af. Samuel havde en skøn dag sammen med sin gode veninde, og jeg lige så.

For yderligere at gøre tingene lidt nemmere for to salmonella-forskrækkede kvinder, så havde vi begge brugt pasteuriserede æg i dejen. Så behøvede vi ikke at bekymre os så meget over indtagelsen af rå kagedej.

I love cookies!

2 comments:

Marisa said...

Cool! Jeg så en serie her forleden, hvor der var snickerdoodles. Min googlesøgning stoppede dog, da jeg ikke anede hvad "cream of tatar" var. Eller er, for blev egentlig ikke så meget klogere på det, men jeg fandt til gengæld din opskrift.
Hurra for dig, og hurra for forestående glæde i min mund og mave. :-)

Unknown said...

Jeg må se om jeg kan får mod til at lave dem (er ikke den bedste kok ever lol) tak for delingen 😊