Friday, December 2, 2011

Sådan en fredag aften

En ny småkage opskrift er på vej, men jeg venter på godt lys, før jeg tager billeder af de færdige varer. Ellers risikerer jeg, at I ikke tør prøve dem, og det vil være en skam.

I stedet vil jeg tale om mayonnaise og ketchup!


Nemlig, mayonnaise og ketchup!

Det hele begyndte en dag i Rema1000, hvor jeg faldt over en pose med sennepskorn og en forklaring på, hvordan man laver sin egen sennep. Jeg blev så betaget af ideen med originalt tilbehør, at jeg i samråd med Mester Babysitteren udtænkte en plan om burgere med hjemmelavet sennep, ketchup og mayonnaise til. Naturligvis kom der også hjemmelavet agurkesalat, coleslaw, burgerboller og hjemmelavede pommesfritter.

Kødet, bacon og osten var knap så hjemmelavet, men til gengæld havde jeg givet den fuld gas og havde købt produkter fra lykkelige dyr - i Irma endda. Så tæller det næsten dobbelt!

Det smagte fantastisk! Naturligvis var senneppen, som startede hele ideen, noget værre makværk, og Mester Babysitteren var syg den dag, men resten var FANTASTISK!

Faktisk så fantastisk, at stakkels Samuel fik en overdosis brødpinde med mayonnaise på, og på ganske få minutter indtog flere kalorier end han havde hele måneden forinden.


Mund proppet til med brødpinde dyppet i mayonnaise!

Jeg elsker at lære at lave ting fra bunden, og det er så tilfredsstillende, når det virker.

Selv om jeg halverede opskriften på mayonnaisen, og Samuel og jeg spiste en hel del med brødpinde til, så havde vi alligevel rigeligt. Noget brugte jeg til coleslaw samme aften. Ketchuppen puttede jeg i skoldede glas, mens den stadig var rygende varm, og den holder fint endnu i køleskabet. Jeg lavede to forskellige versioner, en med allehånde og kanel og en uden. Jeg tror måske bedst, at jeg kan lide den uden, men det beror måske på, at jeg ikke er særlig tosset med allehånde.

Et bonus ved mayonnaise tilvirkningen var, at jeg fik købt noget estragon eddike. Noget jeg ikke har smagt før. Det smager fantastisk, dufter fantastisk, og jeg er helt tosset med det.

Hvis I også har lyst til at kaste jer ud i fremstilling af ketchup og mayonnaise, så er der her en vejledning til at lave den perfekte burger fra Michelinkok Henrik Yde Andersen. Jeg har kun prøvet mayonnaisen og ketchuppen, men lad mig vide, hvis nogen af jer prøver de andre opskrifter.

Velbekomme!

... nej, hvor kunne jeg godt spise sådan en burger lige nu ...

No comments: